Niklas, Tekniker

Jag läste datateknik på gymnasiet och blev erbjuden ett jobb som datasupport redan innan jag tagit studenten. Jag stod i valet och kvalet om jag skulle plugga vidare men jag bestämde mig för att pröva vingarna på arbetsmarknaden då jag var av den åsikten att jag nog skulle lära mig lika mycket om IT genom att jobba, som om jag skulle sätta mig i skolbänken igen. Det visade sig att jag hade rätt. Inte många branscher är så föränderliga som IT-branschen och genom att jag i mitt arbete fått chansen att ständigt jobba med den senaste tekniken så har jag aldrig ångrat mitt val.

IT är abstrakt och många gånger komplext. Att förstå hur det fungerar har alltid varit något som fascinerat mig.
Att t.e.x sitta och skypa med någon på andra sidan jorden är något som vi idag tar för givet, men hur processerna i bakgrunden ser ut och fungerar är det som verkligen intresserar mig.

En tidig händelse som påverkade mig och gjorde att jag fastnade för datateknik var när min mamma en gång hade problem med sin dator. Hon ringde då min morbror som jobbade i IT-branschen och när jag såg hur han fjärrstyrde hennes dator från Stockholm och några minuter senare hade löst problemet. Då visste jag att det här var något som jag ville jobba med. Idag är ju det här något som jag själv gör dagligen när jag hjälper kunder men då upplevde jag det nästan som magi.

Den största utmaningen i mitt jobb är utan tvekan att förstå kundens behov. Som IT-tekniker är man van att lösa problemen utifrån ett ganska tekniskt perspektiv men i kontakten med kunden behöver man många gånger jobba på ett lite annorlunda sätt. Många gånger vet inte kunden vad det är hen vill ha. Eller så vet hen det men när man sätter sig ner med kunden och pratar igenom vad själva behovet är så visar det sig ofta att det egentligen är någonting annat, än vad kunden trodde från början. Det här är något som ibland kan vara svårt men det är också en del av mitt arbetet som gör det spännande och utmanande.

Om LTC

Man skulle kunna tro att vi är en startup, men tittar du lite närmare så kommer du se en lång historik och en väldig massa erfarenhet. Vi har varit verksamma inom IT-området sedan 1990 och har de senaste tio åren gjort det som en del av LanTeam. Men, från och med 2017 står vi på egna starka ben – vi blir LTC. Vi kommer fortsätta arbeta tillsammans med LanTeam då de finns kvar som ägare men också i form av ett nära operativt samarbete – och det gör oss bara ännu starkare.

LTC finns till för de små och medelstora företag som efterfrågar ett helhetsansvar för att deras IT–stöd fungerar. Med IT-säkerhet i fokus ser vi till att du kan skala upp din verksamhet utan växtvärk men också skala ned den på ett sätt som gör att IT-kostnaderna snabbt reduceras. Vi är också rådgivaren som ser till att du gör rätt vägval när det kommer till frågor som; Hur ska vi designa och sätta upp vår IT-miljö så att den stödjer vår affär med kunderna på ett optimalt sätt samtidigt som den underlättar för våra medarbetare? Hur skyddar vi vår affärsinformation från intrång utifrån?

Kontakt - Affärsdialog

Vill du veta mer om våra tjänster, vilka kunder vi arbetar med eller vilka partners vi samarbetar med, så är du välkommen att kontakta oss.

telefon

Växel
+46 (0)
8 16 03 30
info@ltcs.se

1

Johan Söderström
VD
+46 (0)70 310 23 73
johan.soderstrom@ltcs.se

6

Roger Hammarberg
Kundansvarig
+46 (0)73 745 05 59
roger.hammarberg@ltcs.se

Vi skulle gärna höra från dig.

+46 (0)8 16 03 30 - info@ltcs.se

Var god ange ditt namn.
Var god ange ett meddelande.