Niklas, Tekniker

Jag läste datateknik på gymnasiet och blev erbjuden ett jobb som datasupport redan innan jag tagit studenten. Jag stod i valet och kvalet om jag skulle plugga vidare men jag bestämde mig för att pröva vingarna på arbetsmarknaden då jag var av den åsikten att jag nog skulle lära mig lika mycket om IT genom att jobba, som om jag skulle sätta mig i skolbänken igen. Det visade sig att jag hade rätt. Inte många branscher är så föränderliga som IT-branschen och genom att jag i mitt arbete fått chansen att ständigt jobba med den senaste tekniken så har jag aldrig ångrat mitt val.

IT är abstrakt och många gånger komplext. Att förstå hur det fungerar har alltid varit något som fascinerat mig.
Att t.e.x sitta och skypa med någon på andra sidan jorden är något som vi idag tar för givet, men hur processerna i bakgrunden ser ut och fungerar är det som verkligen intresserar mig.

En tidig händelse som påverkade mig och gjorde att jag fastnade för datateknik var när min mamma en gång hade problem med sin dator. Hon ringde då min morbror som jobbade i IT-branschen och när jag såg hur han fjärrstyrde hennes dator från Stockholm och några minuter senare hade löst problemet. Då visste jag att det här var något som jag ville jobba med. Idag är ju det här något som jag själv gör dagligen när jag hjälper kunder men då upplevde jag det nästan som magi.

Den största utmaningen i mitt jobb är utan tvekan att förstå kundens behov. Som IT-tekniker är man van att lösa problemen utifrån ett ganska tekniskt perspektiv men i kontakten med kunden behöver man många gånger jobba på ett lite annorlunda sätt. Många gånger vet inte kunden vad det är hen vill ha. Eller så vet hen det men när man sätter sig ner med kunden och pratar igenom vad själva behovet är så visar det sig ofta att det egentligen är någonting annat, än vad kunden trodde från början. Det här är något som ibland kan vara svårt men det är också en del av mitt arbetet som gör det spännande och utmanande.

Om LTC

LTC är ett Stockholmsbaserat IT-företag. LTC finns till för de små och medelstora företag som prioriterar säkerhet och efterfrågar ett helhetsansvar för IT-funktionen. Det omfattar dels ett ansvar för den verksamhetskritiska IT-infrastrukturen hos våra kunder. Det vill säga drift och underhåll av såväl datakommunikation, verksamhetskritiska system som det digitala skyddet mot intrång och virus. Det omfattar också support till våra kunders medarbetare på dag-, kvälls- och helgtid.

Kontakt - Affärsdialog

Vill du veta mer om våra tjänster, vilka kunder vi arbetar med eller vilka partners vi samarbetar med, så är du välkommen att kontakta oss.

telefon

Växel
+46 (0)
8 16 03 30
info@ltcs.se

1

Johan Söderström
VD
+46 (0)70 310 23 73
johan.soderstrom@ltcs.se

6

Roger Hammarberg
Kundansvarig
+46 (0)73 745 05 59
roger.hammarberg@ltcs.se

Vi skulle gärna höra från dig.

+46 (0)8 16 03 30 - info@ltcs.se

Var god ange ditt namn.
Var god ange ett meddelande.