Skip to content

Ola, Tekniker

Som ung hade jag egentligen tänkt att bli gympalärare eller sjukgymnast. Träning och hälsa har alltid legat mig varmt om hjärtat och det var inom det jag såg mig själv arbeta i framtiden. Militärtjänstgöringen kom emellan studierna och efter lumpen fick jag reda på att jag kommit in på en utbildning i Systemering och dataprogrammering. Så här i efterhand är det svårt att ens komma ihåg varför jag sökte just den linjen men jag hade en känsla av att det här med dataprogrammering nog ändå skulle passa mig och att det kanske skulle kunna vara ett yrke för framtiden.

Jag var inte på något sätt den typen av kille som satt hemma och programmerade min ABC-80 eller kollade på varje avsnitt av Star Trek, utan det var hälsa, träning och att jobba med människor som jag brann för. Men det var någonting med datateknik som på något underligt sätt ändå lockade. Jag hoppade på utbildningen och ganska snart insåg jag att IT och IT-struktur passade min personlighet ganska bra.

Året var 1988 och IT-branschen var förhållandevis ung vilket också gjorde det hela spännande. I och med att branschen var så pass ung som den, var krävde utbildningen att vi var ute och intervjuade företag för att skapa oss en uppfattning om vilka behov som fanns och vilka behov som eventuellt skulle kunna uppstå i framtiden.

Det här sättet att jobba på, det vill säga att ta sig an någons problem och sedan utveckla en teknisk lösning som ska göra kunden mer effektiva, är både utvecklande och utmanande. Jag tror att det var där någonstans som jag blev fast. På den tiden fanns det, som sagt, knappt några färdiga system utan man fick lyssna och försöka förstå vilka parametrar som fanns och skapa det bästa digitala förutsättningarna utefter det. Att kartlägga system och processer tillsammans med våra kunder är fortfarande idag, 30 år senare, något som jag tycker är väldigt stimulerande.

Om LTC

LTC är ett Stockholmsbaserat IT-företag. LTC finns till för de små och medelstora företag som prioriterar säkerhet och efterfrågar ett helhetsansvar för IT-funktionen. Det omfattar dels ett ansvar för den verksamhetskritiska IT-infrastrukturen hos våra kunder. Det vill säga drift och underhåll av såväl datakommunikation, verksamhetskritiska system som det digitala skyddet mot intrång och virus. Det omfattar också support till våra kunders medarbetare på dag-, kvälls- och helgtid.

Kontakt - Affärsdialog

Vill du veta mer om våra tjänster, vilka kunder vi arbetar med eller vilka partners vi samarbetar med, så är du välkommen att kontakta oss.

telefon

Växel
+46 (0)
8 16 03 30
info@ltcs.se

1

Johan Söderström
VD
+46 (0)70 310 23 73
johan.soderstrom@ltcs.se

6

Roger Hammarberg
Kundansvarig
+46 (0)73 745 05 59
roger.hammarberg@ltcs.se

Vi skulle gärna höra från dig.

+46 (0)8 16 03 30 - info@ltcs.se

Var god ange ditt namn.
Var god ange ett meddelande.